V r.2024 bylo MŠMT v rámci rozpisu normativů rozpočtu na pedagogické pracovníky i nepedagogické zaměstnance škol zřizovaných ÚSC (MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ, ZUŠ, Konz a pedagogy ve ŠD) postaveno před nelehkou věc. Zajistit splnění zákonné povinnosti podle § 161c odst.4 školského zákona a navýšit normativy jedné skupiny zaměstnanců v RgŠ tak, aby průměrný rozpočtovaný plat pedagoga této skupiny odpovídal 130 % průměrné mzdy. Rozpočtové zdroje MŠMT tomu ale neodpovídaly. Vznikl tak normativní rozpis použitím metody „přerozdělení uvnitř rozpočtu a snížení normativního počtu nepedagogických zaměstnanců“. Tím byla popřena dosud poměrně rozumně nastavená normativní pravidla určující počet nepedagogických zaměstnanců ve škole a tomu odpovídající rozpočtové prostředky. Navíc byl použit dosud nepředstavitelný postup, že rozpočtovaný plat nepedagogických zaměstnanců byl meziročně oproti roku 2023 snížen o 2 %.
To, jak nedostatečně byl připraven rozpočet MŠMT na r.2024 ukazují hodnoty, o kolik se snížily normativní počty nepedagogických zaměstnanců:
-úvazek nepedagog.zam. na třídu MŠ, ZŠ, o 20-22%
-úvazek nepedagog.zam. na ředitelství MŠ (1.třída o 38%, 2.třídy o 14%), ostatní o 0,1-0,5%
-úvazek nepedagog.zam. na ředitelství ZŠ (1.třída o 55%, 2.třídy o 38%), 3.třídy o 28%, 4.třídy o 30%, 5.tříd 280, ostatní do 27 tříd o 10-20%
-úvazek nepedagog.zam. na ředitelství SŠ o 10-20%
-úvazek nepedagog.zam. na třídu SŠ podle oboru o 20-22%
-úvazek nepedagog.zam. na studenta VOŠ podle oboru o 20-22%
-úvazek nepedagog.zam. na žáka ZUŠ podle oboru o 16-18%
Dokonce se snížily normativy pro pedagogické pracovníky:
-nárokové příplatky v ŠD o 19%
-pohyblivé složky v ŠD o 12%
-objem ONIV pro MŠ, ZŠ, SŠ se snížil o 13% - cca 244 mil.Kč
(zdroj rozpis rozpočtu MŠMT r.2023 Č. j. MSMT-629/2023 a 2024 Č. j. MSMT-296/2024-2)
Bezpochyby všem odpovědným zaměstnancům MŠMT bylo jasné, že provoz škol nelze zajistit, pokud by ředitelé škol snížili počet nepedagogických zaměstnanců v počtu odpovídajícím sníženým normativům. Proto byl zrušen závazný ukazatel „limit počtu zaměstnanců“. Praxe pak ukázala, že takové meziroční snížení počtu nepedagogických zaměstnanců možné nebylo, protože počet nepedagogických zaměstnanců se v r.2024 proti r.2023 zvýšil.
(zdroj MŠMT Odbor školské statistiky a analýz, ZAMĚSTNANCI A MZDOVÉ PROSTŘEDKY V ROCE 2023
r.2023 - 73 657,89, r.2024 - 74 033,72 nepedagogických zaměstnanců)
Informace MŠMT, že je u škol zřízených ÚSC neobsazeno 8 000 tabulkových míst, kterou obecně vedení MŠMT obhajovalo snížení prostředků pro nepedagogické zaměstnance škol zřízených ÚSC, se jeví ve světle níže uvedených oficiální informací MŠMT jako minimálně nepřesná:
r.2023
-Normativní rozpis všech přepočtených zaměstnanců škol zřízených ÚSC na začátku roku 2023 byl
268 217,12 - Č.j.MSMT-629/2023, příloha 4
-skutečný přepočtený počet všech zaměstnanců škol zřízených ÚSC za r.2023 byl celkem 269 435,53
-z toho pedagogů 195 777,64 nepedagog.zam. 73 657,89,
(zdroj Odbor školské statistiky a analýz, ZAMĚSTNANCI A MZDOVÉ PROSTŘEDKY V ROCE 2023)
-vyšší skutečný přepočtený počet zaměstnanců o 1 218,41 je dán úpravami rozpočtu v průběhu roku
-pokud MŠMT rozepsalo reálně prostředky pro skutečný počet pedagogů v r.2023, pak podle výše uvedené přílohy č.4 bylo rozepsáno na nepedagog.zam. 72 439,48 tabulkových míst (268 217,12-195 777,64). Nabízí se otázka, kde je 8 000 neobsazených míst, když reálně bylo nepedagog.zam. v r.2023 více než bylo rozepsaných tabulkových míst.
V r.2025 MŠMT při normativním rozpisu rozpočtu přesto použilo pro nepedagogické zaměstnance normativy z r.2024, i když bylo zřejmé, že neodpovídají reálné potřebě počtu nepedagogických zaměstnanců ve školách zřízených ÚSC. Navíc v nesouladu se školským zákonem jen na období leden až srpen 2025. (zdroj Č. j. MSMT-635/2025-2)
V rámci rozpisu doplatku prostředků na nepedagog.zam. škol zřízených ÚSC na období září až prosinec 2025 znovu bez uvedení věcného důvodu snížilo MŠMT normativy na úvazky nepedagog. zam.:
-plošně o 5,5%, u VOŠ podle oborů od 3,8 do 7%, u ZUŠ u oboru individuální výuka o 4% (zdroj porovnání normativů MŠMT r.2025 na I-VIII/25, Č. j. MSMT-635/2025-2 a normativů na IX-XII/25, č.j. MSMT-12238/2025-2 )
-s ohledem na snížení normativu nepedagogických zaměstnanců na IX-XII/25 je objem doplatku na IX-XII/25 pro školy zřízené ÚSC cca o 300 mil.Kč nižší, než by byl při dodržení normativů na I-VIII/25.
Příklad: Pro 18 třídní ZŠ činí toto snížení mzdových prostředků na IX-XII/25 cca 43 000Kč.